אחד השידרוגים המרכזיים שקרו במהלך סבבי הבחירות בשנה האחרונה בפייסבוק הינו הכפייה על המפלגות והפוליטיקאים לחשוף בפנינו, הציבור, את התכנים והסכומים המפורסמים על ידם באמצעות מערכת הפרסום שלהם. מעבר על הנתונים מאשר את מה שטענו במאמרים הקודמים שלנו לפני מערכות הבחירות: נבחרי הציבור שלנו מוציאים מיליוני שקלים כדי להגיע לכל בוחר פוטנציאלי ובכך, פוגעים ישירות ביכולת של העסקים הקטנים והבינוניים לשווק את עצמם.
תקציר האירועים הקודמים:בעקבות ההתערבות בבחירות בארה"ב, מארק צוקרברג ואנשיו החליטו לעשות מעשה ולפעול למען השקיפות בקמפיינים הפוליטיים ברחבי העולם. השינוי שהם יצרו כבר הוכח בשני סבבי הבחירות האחרונים בישראל וכולל מספר נקודות:
א. המפרסמים שעומדים מאחורי הקמפיינים חייבים להצהיר כחלק מתהליך הקמת הקמפיין כי מדובר בקמפיין בפוליטי.
ב. פייסבוק תשמור על כל הקמפיינים הפוליטיים בתיקייה ייעודית שתהיה פתוחה לעיון כלל הגולשים במשך 7 שנים, יחד עם המידע כמה כסף הושקע בפרסום ומי היה קהל היעד של אותו הקמפיין.
מה הדבר הכי חשוב שכדאי שתדעו?
תקציבי הפרסום של המפלגות עלולים לפגוע משמעותית בתוצאות הקמפיינים הממומנים שלכם ובאופן בדיקת הקמפיינים לפני אישורם.
15 מפלגות שאנחנו כבר מכירים ועוד ארגונים פוליטיים יעשו הכל כדי לנסות לשכנע אתכם להצביע עבור המועמד שבהם מאמינים.
חוץ מזה שנצטרך לסבול מהבטחות וסיסמאות שימומנו בתקציבי עתק, תקציבי הפרסום של המפלגות כל כך גדולים כך שיגרמו לעלויות הפרסום שאנחנו מכירים בדיגיטל להיות יקרים יותר ולעיתים אף יגרמו לקמפיינים להיתקע לחלוטין ויגרום לקמפיין שבו השקעתם כל כך הרבה להיות מיותר.
למה מיותר? בעיקר כי תקציב של עסק קטן לעולם לא יצליח להתחרות עם תקציבי העתק של המפלגות.
שינוי באופן בו פייסבוק בוחנת את המודעות לפני הפרסום
בשבועות האחרונים אנחנו נתקלנו בזה רבות ואף קיבלנו אישור רשמי מפייסבוק בנושא: בתקופה הקרובה, כל מודעה ומודעה נבחנת בקפידה כדי לוודא שאינה קשורה לפוליטיקה ולבחירות. מילים שקשורות לשורש ב.ח.ר, הבטחות מסויימות ואפילו הבטחה לעתיד טוב יותר עם תשתמשו בשמפו או בטיחות של רכב חדש יכולים להתחבר לרובוט שבודק את המודעות שלכם עם הבחירות הקרבות.
אז מה נכון לעסקים קטנים לעשות?
כמו תמיד – להשקיע בתוכן ולעקוב מקרוב אחרי הקמפיינים, לקחת את האתגר הזה ולהפוך אותו להזדמנות. בשפה שלנו קוראים לזה RTM (Real time marketing) בתרגום חופשי נכנה את זה "ניצול הזדמנויות" :
תעקבו אחרי מגמות, נאומים משמעותיים, קמפיינים של מפלגות וחישבו איך אפשר להפוך את הדברים כך שיתאימו לקידום העסק שלכם. תהיו יצירתיים. נסו להתרחק מקמפיינים צפויים כמו " ישראל בוחרת x או "גם אנחנו מצביעים ..
חישבו מראש על מהלכים שיווקים שיוצאים מהמדיה הדיגיטלית ולא פחות חשוב – נצלו את הזמן להכנת העסק שלכם ליום שאחרי הבחירות בו שטחי הפרסום יחזרו למחירים שפויים שבהם אתם יכולים לעמוד.