סוף הדרך של הרשת החברתית?

חברים, פייסבוק קורסת וההמונים עוזבים.

– זה רוח הדברים של השיח אליו נחשפנו בשבועיים האחרונים (למרבה האירוניה גם בפייסבוק) ושמתנהל כעת בסקטור העסקי. האם אתם צריכים להיערך ליום בו הפייסבוק כבר לא יקדם את העסק שלכם?
על השערורייה האחרונה של פייסבוק שהתגלתה לפני שבועיים בארה"ב בטח שמעתם. התברר כי חברת 'קיימברידג' אנליטיקס' הבריטית לעיבוד וניתוח מידע אספה ושמרה מידע של 50 מיליון משתמשי פייסבוק בניסיון להשפיע על הבחירות בארה"ב. הפרשה מכה הדים בכל העולם ואפילו בביצה הקטנה שלנו – חקירה רשמית נפתחה בישראל על מנת לבדוק את אבטחת המידע של האזרחים חובבי הפלאפל והסושי המשתמשים ברשת החברתית. ההתרחשויות האלו גרמו לבאזז שלילי ולבהלה בעולם הפרסום, ונוצר טרנד שקורא לעזוב את פייסבוק.

ציפור קטנה צייצה לנו בטוויטר על כמה חברות שעשו מעשה והחליטו למחוק את דף הפייסבוק העסקי שלהם כאות מחאה על הפגיעה בפרטיות. מעבר למגניבות שבאקט, אין לו אפקט משמעותי אמיתי על הפרטיות של המשתמש. למה? כי צריך לזכור שברגע שאנחנו מורידים אפליקציות ומשחקים לנייד – אנחנו בעצם מאפשרים לצד ג' להשתמש בנתונים השונים שנאספים עלינו. פעם היינו נזהרים מ"קוקיס" במחשב, היום כל אפליקציה מחייבת סימון "וי" של הסכמה לתקנון. בכל זאת מחקתם את אפליקציית פייסבוק? כדאי לדעת משהו בסיסי: גם וויז, אינסטגרם וואטספ שייכים לאותו מארק צוקרברג. אם מתנתקים מסיבות ערכיות או מסיבות בטחון מידע – יש להתנתק גם משאר ספקי התוכן.

אבל… האם בכלל צריך להתנתק? ראשית חשוב להבין: איסוף המידע באופן מבוקר הוא רלוונטי, חיוני, משפר איכות חיים ואף מציל חיים. איכון סלולרי על פי מיקום יכול להציל חיי אדם נעדר או חולה שהתקשר להזעיק עזרה ולא הספיק להעביר מיקום. מידע סלולרי שנאסף בעזרים מתקדמים עוזר לפתור פשעי רצח, מין (המקרה החם: אבא של הזמרת המפורסמת שנעצר בחשד לפשעי מין מול קטינות), להרשיע פושעים ולזכות חפים מפשע ועוד. הכלים הטכנולוגיים חזקים מאוד ומאפשרים מאוד, והשימוש בהם ללא בקרה ופיקוח יהיה מסוכן פי כמה. בנוסף, איסוף הנתונים מאפשר לנו להיחשף למבצעים המעניינים אותנו ולמוצרי פנאי ואיכות חיים הזמינים לנו ובסביבתנו בהתאמה אישית, ובכך מייעל את חווית הרכישה שלנו וניהול הזמן שלה.

כאנשים וכאזרחים שומרי חוק, הרוב המוחלט של כריית מידע סטנדרטית לא אמור להרתיע אותנו. זה לא אומר שאין להיזהר: ראשית, אכן חשוב למנוע ממאגרי מידע ליפול לידיים פרטיות או לגופים שיעשו בהן שימוש לא נכון (תודה לאל שאנחנו לא חיים בסין). בלחץ האיחוד האירופי וארה"ב – פייסבוק הולכת ומשתכללת בנושאים אלו. מארק צוקרברג הביע נכונות ורצון להעיד בפני הסנאט ולשכלל את תהליכי ביטחון המידע. האם אתם יכולים לעשות משהו בנידון? בהחלט: 
-הקפידו לא להעביר מידע פיננסי / אינטימי / פרטי אשראי וכדו' ברשתות החברתיות (במקרה של וואטספ – ישנה הצפנת קצה לקצה). 
-הדליקו את המיקום הסלולרי רק כאשר אתם נזקקים לתכנה ספיציפית כמו 'וויז' למשל (זה גם יחסוך לכם בחיי סוללה)
-אל תשאירו מחשב נייד או סלולרי פתוח בחדר המיטות, גם אם המצלמה לא מופעלת.
-השתדלו להימנע מהורדת אפליקציות ללא אישור מפרסם מהימן, וגם לאלו שיש – השתדלו להימנע מלאפשר גישה למצלמה, למיקרופון ולמאגרי התמונות אלא אם זה מתחייב מאופי השימוש הייעודי באפליקצייה.

השנקל שלנו – פייסבוק לא תיעלם מהחיים שלנו כל כך מהר. פייסבוק היא הרבה מעבר לאפליקציה או תוכנת מסרים: היא ממלאת את הייעוד המרכזי שלשמו נוצרה -"רשת חברתית" – בצורה מושלמת; היא מזכירה לנו ימי הולדת של חברים מהתיכון, מקפיצה תמונות מהתקופה בה היינו יפים יותר או פחות ומאפשרת לנו לנהל שיח עם אנשים שאנחנו מכירים, אבל כנראה שלא היינו מזמינים ללאנצ' אם היינו עובדים באותו הבניין. פייסבוק היא חלק משמעותי מהחיבור היומיומי שלנו לקהילה וכל עוד 6.8 מיליון ישראלים משתמשים ברשת החברתית, זהו המקום הטוב והנכון ביותר לפרסם בו היום.

לסיכום, אין טעם להיתפס לפאניקה (אותנו למשל מפחיד הרבה יותר להיתקע עם מצות לשבוע) או להפנות אצבע מאשימה כלפי פייסבוק. האדם המודרני החי במאה ה-21 מוקף בתוכנות, אפליקציות, תעודות ביומטריות, פיקסלים וכלים רבים לכריית מידע. הבנת חשיבות הצורך בפרטיות אין משמעותה לחיות במערה ולהתנתק, אלא להיות מודעים לעולם הטכנולוגי הסובב אותנו, להתנהל בו נכון ולהבין את החסרונות ובעיקר היתרונות שלו. 
כמשרד פרסום, אנו יכולים להעיד על היתרון המשמעותי שזה מקנה לשלושת השותפים בתהליך המכירה והרכישה: ללקוח שלנו, שבאפשרותו לפלח קהל יעד נכון ורלוונטי ולהוזיל עלויות פרסום, לנו כמפרסמים שיכולים לנתח את נתוני הקמפיין, להפיק לקחים ולדייק אותו ולבסוף, ללקוח שחווית הרכישה שלו מתייעלת באופן משמעותי מצד המחיר (אם זה יותר זול למוכר זה יותר זול לקונה), הנגישות וניהול הזמן.

אז אם אתם קוראים את זה מן הסתם אתם עדיין ברשת, וכניראה שגם החברים שלכם, הקולגות שלכם וגם הלקוחות שלכם עדיין ברשת. צוקברג אולי הפסיד השבוע כמה עשרות או מאות מיליונים (קטן עליו) ואנחנו מצאנו לנו נושא לדבר ולכתוב עליו, אבל לטווח הארוך פייסבוק תתייעל ותייעל את אבטחת המידע שלה, תמשיך לעגן ולהרחיב את מאגר המשתמשים הגדול בהיסטוריה, ההיסטריה תחלוף ואנחנו נחזור לעסוק בטרנד הבא החשוב באמת שמשתלט לנו על הפיד. כמו למשל האם נטע ברזילאי הולכת להביא את האירווזיון. 
מה דעתכם?

דילוג לתוכן